czwartek, 17 stycznia 2013

POLSKI GRZEBIEŃ I MAŁA WYSOKA

Wyprawa na Polski Grzebień

Mając zdobyte Polskie Tatry Wysokie postanowiłem odkrywać te słowackie. Wybór padł na Polski Grzebień (przełęcz pomiędzy Dol. Białej Wody a Dol. Wielicką) .

Auto zostawiliśmy przy granicy na Łysej Polanie. Szlak wiedzie wzdłóż tego samego potoku który prowadzi do Morskiego Oka, tylko po jego drugiej stronie. Ruszyliśmy oczwiście przed wschodem aby zdążyć bo na sam Polski Grzebień mapowo jest 5.15h. Trasa rewelacyjna!

Podziwialiśmy cudny wschód słońca....

Trasa bardzo długo prowadzi szutrową szeroką drogą i po w miarę płaskim terenie.

Puźniej jednak robi się niezła wspinaczka. Gdyby nie ranek i rześka aura byloby nieciekawie.

Niesamowite widoki  wynagradzały nam trudy.

Szybko pokazały się Rysy od swojej łagodniejszej strony i piękny zieloniutki Litorowy Staw.

Do celu bylo już naprawde niedalek. jednak zmęczenie coraz większe i większe.....

Nie obyło się bez wspomagaczy....

I tak po 4h wędrówki dotarliśmy na Polski Grzebień.

Na przełęczy spory wiatr, ale za to widoki powalające. Gerlach na wyciągnięcie ręki. Dolina Wielicka skąpana w chmurach i po lewej mój nowy cel dnia - Východná Vysokáo (Mała Wysoka)o wysokości 2429 m n.p.m.

Ruszyliśmy w jej kierunku. początko trudności i troche łańcuchów. potem już strome podejście.

Ze szczytu najpiękniejszy widok jaki kiedykolwiek widziałem

Lodowy i Łomnica a w dole Dolina Starolesna i coraz głębiej wkraczające pierzynka chmur.

Sporo posiedzieliśmy na szczycie, odpoczęliśmy i trzeba było sie zabierać w dół.

Schodziło sie łatwo i spokojnie. Ludzi na szlaku zaczęło przybywać.

Wiedziałem że droga powrotna nie bedzie łatwa...

Ostatnie spojrzenie na naszą dzisiejszą zdobycz.

Dojście do auta było niemal drogą krzyżową. Nogi całkowicie odmawiały posłuszeństwa na 2km przed końcem. Pozostawała niezmierna radość i pamiątkowe zdjecia.